Wat
De werkgever geeft een (deels of volledig) oplaadbare firmawagen aan zijn werknemers. Deze laden uiteraard ook thuis deze wagen op.
Huidige regeling
De werknemer betaalt zijn privé elektriciteit en de werkgever betaalt deze dan terug. Hier is er steeds discussie over de waarde van 1 kWh en ook over de hoeveelheid elektriciteit.
OF
De werkgever zet het elektriciteitscontract (deels) op zijn naam, waardoor de factuur (deels) door de werkgever betaald wordt. Ook hier telkens discussie over “is het deel van deze factuur wel correct en verdwijnt er niet te veel van de rekening in het stuk dat de werkgever betaalt”.
Nieuw regeling
De overheid gaat een soepeler standpunt innemen indien volgende voorwaarden vervult zijn :
- de werkgever stelt een (deels) elektrische wagen ter beschikking;
- de werkgever stelt ook een laadstation ter beschikking;
- dit laadstation moet over een specifiek communicatiesysteem beschikken dat het effectieve verbruik communiceert aan de werkgever;
- er moet een car-policy zijn met de melding dat de werknemer zoveel mogelijk ofwel op het werk laadt ofwel in het ter beschikking gestelde thuisstation laadt;
- terugbetaling heeft uitsluitend betrekking op elektriciteit voor het opladen van de firmawagen;
- terugbetaling gebeurt op basis van de werkelijke elektriciteitskost van de werknemer. (er is dus voorlopig? nog geen sprake van een forfaitair tarief voor elektriciteit.