Wat
Indien een werknemer tijdelijk werkloos wordt gezet (economische werkloosheid, slecht weer, onvoldoende vakantierechten opgebouwd bij collectief verlof, …) dan moet de werknemer een controlekaart (C3.2 genaamd) krijgen voor de eerste werkloosheidsdag.
Deze dient de werknemer ALTIJD in te vullen en bij zich te hebben. Dit om te vermijden dat dagen die normaal betaald moeten worden door de werkgever omgevormd worden naar werkloosheidsdagen, die uiteraard niet betaald moeten worden door de werkgever.
Deze papieren controlekaart dient dan op het einde van de maand aan de uitbetalingsinstelling (hulpkas voor werkloosheid of vakbond) van de werknemer bezorgd te worden.
Deze gaat dan (na een aantal controles) zorgen voor het vervangingsinkomen van de werknemer voor de werkloosheidsdagen.
Papieren document verdwijnt vanaf 1/1/2025
De papieren C3.2 wordt VERPLICHT elektronisch vanaf 1/1/2025 (behalve voor beschutte werkplaatsen en maatwerkbedrijven).
Meer info en praktische uitleg
De elektronische controlekaart eC3.2 (rva.be)
Werkwijze UwPayroll
Vanaf 2025 zullen wij dan ook geen papieren C3.2 documenten naar onze werkgevers versturen.
Geen commentaren