Fake plug-in hybrides

Fake plug-in hybride bedrijfswagens die vanaf 2018 deel uitmaken van het wagenpark, worden vanaf 01/01/2020 duurder voor de werkgever en werknemer.

Het voordeel alle aard en de CO2-taks worden vanaf dan berekend op de CO2-uitstoot van een overeenstemmend voertuig op ‘gewone’ brandstof.

Fake plug-in hybride is een wagen waarvan :
De elektrische batterij een energiecapaciteit heeft < 0,5 kWh per 100 kg van het wagengewicht OF een CO2-uitstoot heeft > 50 gr/km.

Overeenstemmend voertuig is een voertuig :
Met een motor die gebruik maakt van dezelfde fossiele brandstof
EN
van hetzelfde merk, model en koetstype is.

Voorbeeld : Volvo XC60 (T8 Twin Engine)
Fake? Deze wagens stoot 55 gr CO2 uit per km en is dus cfr. de definitie fake. Overeenstemmend voertuig? Vier andere wagens van hetzelfde merk, model, koetswerktype (SUV) en brandstof komen in aanmerking.

  • XC60 (T5, 4×4 Geartronic Momentum). De verhouding uitgedrukt in kWh tussen de fake hybride en deze wagen is 1,21)
  • XC60 (T5, 4×4 Geartronic R-design). De verhouding hier is ook 1,21
  • XC60 (T6, 4×4 Geartronic Momentum). De verhouding hier is 0,98
  • XC60 (T6, 4×4 Geartronich R-design). De verhouding hier is ook 0,98.

De verhouding van de laatste 2 ligt het dichtst tegen 1 en zijn dus een optie. Bij een gelijke verhouding moeten we de wagen met de hoogste CO2 uitstoot kiezen. In dit geval is dit de laatste (177 gr tov 174 gr).

Gevolgen voor het voordeel alle aard : dit gaat van 2.423,83 euro per jaar naar 7.5574,46 euro per jaar.

Positief nieuws? De RSZ meldt dat zij geen aparte behandeling gaan voorzien voor fake-hybrides. Dus de CO2-taks zal niet aangepast worden.